Turkus okiem Varico- na czym budujemy nasz model zarządzania?

W Varico wyróżniamy się specyficzną kulturą pracy. Od dłuższego czasu nasza organizacja bazuje na turkusowym modelu zarządzania. Chcemy, aby każdy mógł poznać nas “od kuchni” i przekonać się jak działają turkusowe firmy, takie jak Varico. Temat samego turkusu w organizacji jest popularny, więc nie chcemy przytaczać suchej definicji. Pragniemy dzielić się z Wami naszą wiedzą, więc przygotowaliśmy cykl artykułów “Turkus okiem Varico”, w których opiszemy nasze doświadczenia związane z turkusowym zarządzaniem. Kto wie, może tym samym przyczynimy się do zmian jakie możecie wprowadzić w swoich firmach.

Przypomnimy 4 filary turkusu:

  • robisz to co potrafisz,
    • to co potrafisz lub to czego się możesz nauczyć: ważna uwaga, że rozwijając się mamy nowe umiejętności oraz kompetencje i je wykorzystujemy,
    • nikt nie oczekuje, że będziemy robić to czego nie umiemy, czasami jednak inni nam mówią, że moglibyśmy się czegoś nowego nauczyć i warto to wziąć pod uwagę – rozwój jest nam ludziom potrzebny,
  • robisz to co jest potrzebne,
    • potrzebne jest z reguły to, co robiliśmy wczoraj i miesiąc temu, ale … nie tylko. Czasami inni mówią, że potrzebny jest lepszy system zgłoszeń, lepsza komunikacja, szybsze uzgodnienia promocji,
    • nie stójmy z boku jeśli coś umiemy (lub możemy umieć) i jest potrzebne – tylko wtedy, gdy będziemy się “za to brali” będziemy się rozwijać,
  • jesteś za to odpowiedzialny,
  • możesz to wszystko zmienić przy zachowaniu tych trzech powyżej,
    • konsultuj i pytaj jak masz wątpliwości, rozmawiaj i bądź otwarty na inne, a w szczególności różne od Twoich poglądy.

Otwartość jest kluczem do sukcesu

A jeśli mówimy już o otwartości to ważna jest zasada, żeby być zawsze otwartym na uwagi odnośnie swojej własnej pracy. Nie jest to łatwe słuchać czy czytać o sobie, a szczególnie o sprawach, które nam “się nie podobają”.

Wobec tego warto umówić się (w całej firmie!) na dwie sprawy:

  • jestem otwarty na Twoje/Wasze uwagi o tym jak pracuję, co Wam (klientom) dostarczam, jakie są efekty tego co robię, jaką wartość (brak wartości) dostarczam,
  • daję sobie prawo do tego, aby Tobie powiedzieć (napisać), że to JAK mi coś przekazujesz mnie rani/dotyka/oburza/wkurza,
    • szukaj przyczyny a nie winnego” – szukamy poprawy a nie winnych,
    • zamiast mówić/pisać jaki ktoś jest (np. cham) napisz jak się czujesz (wkurzony),
      • wkurzenie jest potrzebne do poprawy (vide: sportowa złość), na wkurzeniu dobrze ukierunkowanym można daleko zajechać!
    • bądźmy zatem bardziej wyczuleni na emocje jakie wzbudzamy w innych, pytajmy i bądźmy ciekawi.

W tych trudnych online’owych czasach takie wyczulenie może się nam bardzo przydać.