Turkus okiem Varico – Jak udzielać informacji zwrotnej?

jak udzielac informacji zwrotnej

Kontynuując cykl Turkus okiem Varico napiszemy dziś o tym, jak mówić krytycznie, aby tak nie brzmiało. Często sprawia nam to trudność, aby przekazać współpracownikowi feedback, zwłaszcza ten negatywny. Może właśnie dlatego, że nie umiemy udzielać “informacji zwrotnej” czyli tego co naprawdę myślimy, ale w sposób stosowny i przede wszystkim, aby służyło to poprawie. Przy udzielaniu feedbacku szczególnie ważne są kategorie, którymi często nie umiemy się posługiwać.

Fakty

Fakt to nie to, co widzieliśmy i zrozumieliśmy. To nie to, co MY sądzimy o kimś. To jedynie to, co “zobaczy kamera”! A ta jest niema i tylko nagrywa, co “wleci” do obiektywu i mikrofonu. Nic więcej. “Przekazałeś mi, że …”, “Napisałaś w mailu …” to są fakty. ZERO interpretacji i naszych osądów: mądre czy nie, wartościowe czy nie etc.

Uczucia

Każdy człowiek powinien mieć na uwadze uczucia i się o nich uczyć. Szczególnie nazywania uczuć. “Jak usłyszałem … to poczułem się zaatakowany”. “Poczułam się, że moja praca nie jest nic warta”, “Czułem się podle”. Wszyscy mamy prawo do uczuć, mówimy sobie co czujemy i nie manipulujemy. Jeśli czułem się źle to mówię. Z kolei odbiorca powinien zrozumieć, że druga osoba ma prawo do innych odczuć niż te, które zakładał że się pojawią.

Konsekwencje

Mówimy szczerze o tym, jakie były skutki tego co się wydarzyło. Że było później, drożej, że Klient się niepokoił, że współpracownicy nie wiedzieli co robić, że nie chciało mi się tego poprawiać etc. To daje szansę aby się do tego odnieść. Jeśli ktoś uważa, że te konsekwencje były inne, to jest to pole do dyskusji.

Oczekiwania

“Oczekuję poprawy” to nie jest to, na co czeka Twój kolega i koleżanka. Mów dokładnie i bądź precyzyjny. “Oczekuję, że mnie poinformujesz najwcześniej jak tylko będziesz wiedział o opóźnieniu w realizacji i to nawet wtedy, gdy masz szansę je zredukować i finalnie je nadrobisz.”

A czego tu nie ma? Nie ma miejsca na takie słowa: “Bo Ty jesteś uprzedzony”, “Zawsze tak robiłeś”. To nie jest informacja zwrotna tylko początek konfliktu. My w Varico nie wyrażamy opinii o innych, bo … nie mamy takiego prawa. Za to mówimy:

  • jak było (“co widziała kamera”),
  • co czuliśmy jak to się wydarzyło lub już po fakcie,
  • jakie były konsekwencje tego wydarzenia,
  • czego oczekujemy w przyszłości i dlaczego.

Co ważne, zwracajmy uwagę na to, do kogo mówimy. Inaczej przekażemy informację zwrotną do osób, które są bardziej “zadaniowe”, a inaczej do “filozofów”. W każdym przypadku jednak należy zwrócić uwagę na wyżej wymienione kategorie. Przygotowując feedback miej na uwadze, że ma on służyć poprawie – nie krytyce.