Specjalista ds. kadr i płac – czym się zajmuje?

specjalistka do spraw kadr i płac

Zasadniczo w każdej firmie niezbędna jest osoba, która zajmuje się sprawami kadrowymi. Aby w firmie nie było żadnych nieprawidłowości, należy umiejętnie zadbać o finanse, umowy, czy pensje. Pracodawca musi tego dopilnować, więc najczęściej zatrudni do tego odpowiedniego fachowca. Czym zajmuje się specjalista ds. kadr i płac? Dowiesz się w dalszej części artykułu.

Kwalifikacje dobrego specjalisty ds. kadr i płac

Na każde stanowisko oczekuje się odpowiednich kwalifikacji, także w kadrach. Oprócz wiedzy, która w tym zawodzie jest niezbędna, możemy wyróżnić kilka pożądanych cech. Jaki powinien być specjalista ds. kadr i płac? Przede wszystkim:

  • dobrze zorganizowany,
  • odporny na stres,
  • gotowy stale poszerzać swoją wiedzę,
  • sumienny,
  • dokładny,
  • pracowity,
  • otwarty na kontakt z ludźmi.

Na stanowisku specjalisty ds. kadr i płac najlepiej odnajdzie się osoba, która sama potrafi zorganizować swoją pracę, która przecież wiąże się z papierologią i różnorodnymi tematami. Często trzeba radzić sobie z wieloma zagadnieniami w tym samym czasie. Taka osoba musi radzić sobie ze stresem i sumiennie wykonywać swoją pracę. Specjalista ds. kadr i płac powinien być pracowity i gotowy na zmieniające się przepisy. W tym przypadku musimy stale być otwartym na naukę. Warto zaznaczyć, że taka osoba będzie miała bieżący kontakt z pracownikami, więc ważne, żeby była komunikatywna i otwarta.

Obowiązki specjalisty ds. kadr i płac

Jak wcześniej wspomnieliśmy, praca w kadrach i płacach wiąże się z różnorodną tematyką. Z jednej strony dotyczy dbania o prawidłową dokumentację, przestrzeganie przepisów, wynagrodzenia, czy umowy. Z drugiej strony ma wiele wspólnego bezpośrednio z pracownikami.

HR twardy

Specjaliści ds. kadr i płac prowadzą akta pracowników. Między innymi przesyłają różne pisma i raporty do różnych instytucji. Mają kontakt z urzędem skarbowym, czy z ZUSem. Przyjmują i wydają dokumentację, zajmują się kwestią wniosków urlopowych i zwolnień lekarskich.

Specjalista ds. kadr i płac odpowiada za wypłatę wynagrodzeń — kontroluje wszystkie procesy i terminy. Dba o zgodność z obowiązującymi przepisami i czuwa nad ewidencją czasu pracy wszystkich pracowników.

Obecnie prawo często się zmienia i ewoluuje. Specjaliści ds. kadr i płac muszą nabywać niezbędną wiedzę i szkolić się w razie potrzeb. Bardzo dobra znajomość prawa to „must have” na takim stanowisku. To właśnie kadrowiec musi zadbać o to, żeby wszelka dokumentacja i procesy w firmie były zgodne z obecnym prawem.

Co więcej, w pracy na stanowisku specjalisty ds. kadr i płac musimy być gotowi na stały kontakt z ludźmi. Taka osoba zajmuje się sprawdzaniem kwalifikacji kandydatów podczas rekrutacji, a także innymi kwestiami powiązanymi z ich późniejszym zatrudnieniem. M.in. kieruje przyszłych pracowników na badania lekarskie i BHP oraz przygotowuje umowy.

HR miękki

Wiele zadań specjalistów ds. kadr i płac ma związek z miękkim HR-em. Np.:

  1. Dbanie o rozwój pracowników — osoby na tym stanowisku pilnują potrzeb pracowników firmy i w razie potrzeby kierują ich na szkolenia i kursy. 
  2. Pilnowanie systemu motywacyjnego — specjalista ds. kadr i płac wie najlepiej, czego oczekują pracownicy. Sprawdza ich potrzeby, zainteresowania i tym samym wie, jak skutecznie może zwiększyć się ich zaangażowanie.
  3. Czuwanie nad dobrą atmosferą — kadrowiec pomaga łagodzić konflikty. Kontroluje to, czy w działach panuje dobra atmosfera i ludzie są zgrani.
  4. Dbanie o postęp — specjaliści ds. kadr doglądają tego, czy pracownicy się rozwijają. Tym samym pilnują, czy pracownik nie stoi w miejscu i jak wykonuje swoje obowiązki. Dbają o cały ludzki potencjał firmy.

Specjalista ds. kadr i płac — wymagania pracodawcy

Właściciel firmy przy wyborze specjalisty ds. kadr i płac musi zwrócić szczególną uwagę zarówno na jego kompetencje miękkie jak i twarde. Wykształcenie kierunkowe nie zawsze będzie konieczne jeśli osoba biegle zna przepisy i umie je interpretować. Ważna jest umiejętność obsługi programów kadrowo płacowych. Pracodawca zwróci uwagę także na doświadczenie, samoorganizację, zdolność nawiązywania kontaktów, czy łatwość radzenia sobie ze stresem.

Programy do rozliczania pracowników powinny być intuicyjne, proste w obsłudze i dostosowane do najnowszych zmian prawnych. Dzięki temu specjalista ds. kadr i płac może w łatwy sposób z nich korzystać i sprawnie dbać o ludzki potencjał firmy.