Rola lidera w firmie turkusowej

Liderowanie towarzyszy nam od dziecka, ponieważ było ono niezbędne w każdym etapie naszego życia – od podwórkowej gry w piłkę, po szkołę, aż w końcu spotykamy się z nim w pracy. Lider to ten, który ma już jakieś doświadczenie, coś już zrobił (np. chodził do szkółki tenisowej lub był harcerzem). Co ważne umiał przekonać pozostałych, że warto zrobić coś w taki, a nie inny sposób. Potem często okazywało się, że wiele trzeba zmienić, zmodyfikować lub nawet zaprzestać danej aktywności. Liderzy są potrzebni od zawsze, a w naszej turkusowej organizacji bardzo dobrze się to sprawdza. 

Jaka jest rola lidera w turkusie?

Wydawałoby się, że jeśli w organizacji turkusowej każdy może decydować to liderzy są niepotrzebni. Należy zwrócić uwagę, że ludzie są różni mają różne umiejętności, często w innych obszarach niż koledzy z pracy. Co za tym idzie liderzy przewodzą w obszarach, w których czują się najlepiej. Osoba pełniąca funkcję lidera sama wyznacza sobie cele, uzgadnia działania z innymi i realizuje siebie. Są oni niezbędni abyśmy jako firma aspirująca do turkusowej nabierali rozpędu.

Co cechuje lidera?

Przywołując słowa z bardzo przełomowej książki Coveya opisującej zjawisko liderowania wynika, że lider to osoba, która nie czeka, ale działa. Ponadto cały czas uczy się, rozmawia, uzgadnia, tworzy, bada, oraz uczestniczy. Świat ciągle się zmienia i bez otwartości na nowe i ciągłego uczenia się nie uda się być liderem. Uczyć można się na wiele sposobów: książki, konferencje, filmy, podcasty, szkolenia, eksperymenty, rozmowy, kursy. Przywódcy patrzą szeroko czyli tworzą tak zwany “big picture”. Oznacza to, że lider patrzy jak wytworzyć, jak promować a nie tylko jak sprzedawać. Osoba o takiej roli współpracuje z innymi i uzgadnia wszelkie założenia. Ważna u lidera jest również umiejętność eksperymentowania. Nie boi się nowych doświadczeń, ponieważ to na nich zbiera wiedzę co działa, a co należy zmienić. Wysiłek jest niezbędny, ale też zdobywanie doświadczenia jest niebywale satysfakcjonujące.

Dbanie o to, aby każdy w zespole był i czuł się ważny to także rola przedstawiciela zespołu. Tworzy on atmosferę, w której mówimy sobie za co siebie cenimy, dlaczego jesteśmy dla siebie ważni. Lider dostrzega i docenia rolę każdego członka zespołu, widzi zarówno małe jak i duże sukcesy. Docenia postęp zespołu, ale także poszczególnych członków. Lider pokazuje w praktyce turkusowe zasady i zachęca innych do bycia liderami dlatego, że właśnie z takimi osobami chce współpracować. Inni liderzy dla lidera nie są konkurencją, ale szansą na dobrą współpracę- na wspólny sukces. Aktywnie wspiera w szukaniu ścieżek rozwoju dla członków swojego zespołu i tworzy atmosferę do ciągłego rozwoju. Lider usuwa przeszkody. Jeśli wiemy, że coś nam przeszkadza w pracy lider jest pierwszym, który będzie działał aby przeszkody zlikwidować lub przynajmniej zmniejszyć. Osoba pełniąca, taką rolę myśli pozytywnie, jest optymistą. Wszystko zaczyna się od drobnych spraw, lider nie czeka, nie narzeka, ale działa. Umiejętność słuchania i argumentowania, również jest bardzo ważnym elementem. Wyciąganie pomocnej dłoni to nieodłączny element skutecznego liderowania. Czy każdy może być liderem? Tak, może jeśli chce. Jeśli chce poświęcić temu czas, zaangażować i realizować się w ten sposób. Wtedy wszystko jest możliwe.

W jakich obszarach można być liderem?

Liderem można być praktycznie w każdym obszarze i wiele z nich można rozwijać w naszej firmie. Oprócz liderów działów, mamy także innych! Jeśli ktoś np. gra na jakimś instrumencie to można przynieść instrument na jedną z naszych imprez i zagrać a nawet zaśpiewać, jeśli ktoś potrafi. I to się już działo i dzieje nadal. Jeśli ktoś jest dobry z tzw. e-sportu może pokazać to innym na imprezie integracyjnej. Jeśli ktoś lubi majsterkować może zrobić coś fajnego, co przyda się innym lub naprawić urządzenie, które szwankuje. Obszarów do liderowania jest naprawdę wiele, a wszystko zależy od tego, kto co lubi i w czym się odnajduję. Ważne, żeby robić to z pasją.