Franczyza – czym jest i jak działa?

Czym jest i jak działa franczyzna?

Franczyza jest jednym z najpopularniejszych modeli biznesu, który opiera się na wykorzystaniu sprawdzonego know-how (umowa licencyjna dotycząca przekazywania wiedzy technicznej, doświadczenia, umiejętności niezbędnych do produkcji wybranej technologii). Innymi słowami jest to prawo do używania nazwy, znaku towarowego i technologii innej firmy.

Przykład franczyzy

Obok Twojego miejsca pracy została otwarta kawiarnia. Cieszysz się, że otworzyła się właśnie w tym miejscu. Ale potem zobaczyłeś dokładnie te same punkty w innych częściach miasta. Pytanie – jak właścicielowi udało się otworzyć tak dużo oddziałów? 

Odpowiedź: Te lokale nie zostały otwarte przez tego samego przedsiębiorcę, ale kilku różnych biznesmenów. Główną frimą pozostaje pierwsza. Wszystkie inne powstały z powodu zakupu prawa do używania nazwy, sposobu przygotowywania dań i całego brandingu. Po prostu została wykupiona franczyza.

Po co korzystać z franczyzy?

Franczyzę kupuje się w celu uruchomienia firmy zgodnie z gotową koncepcją i skorzystania ze stałego wsparcia doświadczonego partnera. Wsparcie w wielu płaszczyznach, takich jak: wsparcie prawne, reklamowe oraz techniczne. Kupując ofertę franczyzową – dostajesz pomoc i instrukcję „krok po kroku” jak zacząć i zarządzać biznesem. Wiąże się z tym jednak kontrola, która jest konieczna, aby dbać o dobry wizerunek marki.

Rodzaje franczyz:

  • Produkcyjne –  firma produkująca zaczyna sprzedawać technologię tworzenia towarów.
  • Towarowe –  firma dostarcza towar. Partner natomiast sprzedaje go konsumentowi końcowemu w imieniu tej firmy.
  • Master franczyza – właściciel marki sprzedaje licencję na otwarcie punktów do innego kraju lub dużego regionu.
  • Serwisowe – franczyzobiorca otrzymuje prawo do świadczenia usług świadczonych przez franczyzodawcę.

Zalety prowadzenia biznesu jako franczyzobiorca:

zalety franczyzy

Wady prowadzenia biznesu jako franczyzobiorca:

wady francyzy

Gdzie szukać ofert franczyzy?

  • Oficjalne strony internetowe marki, 
  • wystawy offline, podczas których jest możliwość odbycia rozmowy na żywo z przedstawicielami marek, 
  • katalogi online z aktualnymi ofertami i możliwością bezpośredniego kontaktu z franczyzodawcą, 
  • bezpośrednio z lokalach marki.

Franczyza może się początkowo wydawać dobrym pomysłem na biznes. Przede wszystkim z powodu gotowego brandingu i rozpoznawalności marki. Należy jednak pamiętać, że w dalszych etapach może brakować samodzielności a odpowiedzialność łatwo może okazać się zbyt duża. Często również obietnice zarobków, które tak zachęcają na plakatach, nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Należy samemu podjąć odpowiedzialną decyzję, czy przeważają zalety, czy jednak wady zadecydują o rezygnacji z tego typu biznesu.