Bony podarunkowe – jak rozliczać?

bony podarunkowe rozliczenie

Bony podarunkowe stale zyskują na popularności. To wygody sposób na obdarowywanie bliskich oraz doskonałe narzędzie marketingowe dla firm. Rozliczanie bonów podarunkowych może budzić pewne wątpliwości i zwykle nie należy do łatwych zadań. W tym artykule omówimy, jakie mamy rodzaje bonów na rynku, na co zwrócić uwagę i w jaki sposób rozliczać bony podarunkowe różnego rodzaju. 

Rodzaje bonów podarunkowych 

Bon podarunkowy to instrument płatniczy, który pozwala na zakup towarów lub usług w określonym sklepie lub sieci sklepów. Może mieć formę papierową lub elektroniczną. Na rynku wyróżniamy dwa rodzaje bonów: 

  • Bon jednego przeznaczenia
  • Bon różnego przeznaczenia

Przez bon jednego przeznaczenia rozumie się bon, który wskazuje konkretne usługi lub produkty. W momencie wydania bonu, wiadomo, które produkty lub usługi będą zakupione. W tym przypadku kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów i świadczonych usług są znane w momencie wystawienia bonu. Na przykład, Pani Ania prowadzi salon kosmetyczny, w którym wprowadziła bony podarunkowe na usługę stylizacji rzęs o wartości 150 zł. W dniu emisji bonu podarunkowego znana jest zatem wartość podatku należnego oraz wartość podatku dochodowego od wykonanej usługi. Oznacza to, że Pani Ania posiada bon jednego przeznaczenia. 

Bon różnego przeznaczenia nie precyzuje konkretnych towarów lub usług. To oznacza, że może być wyemitowany na usługi lub towary opodatkowane różnymi stawkami podatku VAT. Na przykład, jeżeli dany przedsiębiorca prowadzi sklep i postanowił wyemitować bony podarunkowe, które można wykorzystać na wszystkie możliwe usługi i towary występujące w asortymencie sklepu, mamy do czynienia z bonem różnego przeznaczenia. Dzieje się tak, ponieważ w dniu emisji nie znamy wartości podatku należnego lub podatku od wartości dodanej. Nie można przewidzieć na co klient wykorzysta bon podarunkowy. 

VAT przy bonach podarunkowych 

Dla bonów jednego przeznaczenia moment dostawy jest ustalany w chwili przekazania bonu do realizacji. Czyli w dniu, kiedy konsument otrzymuje możliwość jego użycia. Należy wtedy naliczyć podatek VAT już w momencie udostępnienia bonu konsumentowi. 

W przypadku bonów różnego przeznaczenia przepisy określają, że dostawa towarów lub wykonanie usług ma miejsce w momencie faktycznej realizacji sprzedaży. W przypadku niewykorzystania bonu różnego przeznaczenia, nie dochodzi do dostawy towarów ani świadczenia usług. To oznacza, że nie ma obowiązku naliczenia podatku VAT. Trzeba pamiętać, że kwota podatku VAT powinna być obliczana od wartości sprzedanych towarów lub usług, a nie wartości samego bonu.

Podatek Dochodowy a bony podarunkowe 

Wszelkie bony podarunkowe są instrumentem finansowym, który nakłada na przedsiębiorców obowiązek przyjęcia wynagrodzenia w takiej formie. Dlatego wpływy na rachunek bankowy należy traktować jako zaliczki na poczet dostaw towarów lub usług. I które zostaną zrealizowane w przyszłych okresach rozliczeniowych. W przypadku, kiedy data wystawienia bonu towarowego jest równoznaczna z wystawieniem faktury na dany towar lub usługę, należy rozpoznać przychód w dniu wystawienia faktury. Moża również stosować faktury zaliczkowe i zasady z nimi związane.

Pobranych wpłat lub należności na poczet dostaw towarów i usług, wykonanych w następnych okresach sprawozdawczych nie zalicza się jako przychód. W przypadku, gdy klient nie zrealizuje bonu, przedsiębiorca musi rozpoznać przychód w wysokości niewykorzystanej przez klienta, na ostatni dzień okresu rozliczeniowego. Nawet jeśli klient wykorzysta tylko część bonu podarunkowego to kwotę niezrealizowanego vouchera, przedsiębiorca ma obowiązek rozliczyć na ostatni dzień okresu rozliczeniowego.

Bon podarunkowy – dobry instrument płatniczy? 

Bony podarunkowe to przede wszystkim świetne narzędzie promocyjne. Po pierwsze, oferują wygodę i elastyczność, umożliwiając klientom wybór preferowanych towarów lub usług. Po drugie, bony podarunkowe mogą zwiększać lojalność klientów i przyciągać nowych, stanowiąc skuteczne narzędzie marketingowe. 

Dla przedsiębiorstw bony podarunkowe są również korzystne z punktu widzenia zarządzania finansami. Przepływ środków pieniężnych w przypadku bonów różnego przeznaczenia w działalności gospodarczej jest korzystniejszy pod względem płynności finansowej. Warto zatem rozważyć ich wprowadzenie. 

Bony podarunkowe mogą również służyć jako atrakcyjny element programów lojalnościowych i promocji, wzmacniając tym samym wizerunek marki. Wreszcie, w okresach świątecznych i innych specjalnych okazjach, bony podarunkowe mogą znacząco zwiększyć ruch w sklepach. To przyczynia się również do większych obrotów i rozpoznawalności marki.